Despre Muntele Athos se vorbeste mult si se cunoaste putin.
In ceea ce priveste perioada precrestina, ba chiar cu mult inainte de anul 0, se cunoaste cu atat mai putin. Cu toate acestea, exista uenle informatii precise si deosebit de valoroase. Desi deosebit de pretioase si reale, ele nu sunt, insa, pomenite aproape deloc, ca si cum nu ar exista sau ca si cum ar umbri maretia ortodoxa de la Athos.
Din punct de vedere geografic si administrativ, Muntele Athos se afla situat in Peninsula Halkidiki, in N-E Greciei (peninsula are forma unei palme cu trei degete intinse). Athos ocupa "degetul" de sus care intra in mare cam 60 de Km. are o spuprafata de 332,5 Km si in prezent este un stat autonom si exclusiv monahal, dispune de capitala (Karyes) si numara 20 de manastiri si nenumarate schituri.
Informatiile ce ar putea constitui o istorie a acestui punct geografic exista, asa cum am mai spus, dar ele se afla impartite in mai multe categorii (mitologie, tratate de istorie, povestiri, tratate de geografie). Vorbesc de perioada in care Muntele Athos exista, desigur, dar nu devenise inca ceea ce este acum. In articolul acesta am decis ca voi incepe de acolo de unde pentru prima oara numele sau a fost pomenit si ca voi scrie acele evenimente mai putin cunoscute.
Mai intai de toate, trebuie stabilit de unde isi are numele.
Ca mai mereu, mitologia greaca ne ajuta in acest sens. Conform acesteia, numele i se leaga de lupta dintre titani si zeii Olimpului. Conducatorul titanilor, gigantul Athonas a smuls o stanca uriasa - un munte intreg, pe care l-a aruncat inspre Poseidon pentru a-l ucide. A ratat insa lovitura, stanca s-a pravalit in mare si, acolo unde a cazut, s-a format Muntele Athos. Asadar numele de Athos (sau Athon, mai vechi), provine de la numele titanului Athonas, este o prescurtare a acestuia.
In continuare, tot din mitologia greaca, ne provine un alt mit in care este descrisa dragostea lui Apollon pentru Dafni, fiica regelui din Arkadia. Dafni, dorind a ramane virgina si stiind ca e greu sa scape de dorinta unui zeu, s-a refugiat in portul de la Athos, caruia i-a si dat numele.
Herodot spune: " Maretul Athos este un munte inalt si renumit, in mijlocul naturii, locuit de oameni in orasele: Dion, Thyssos, Kleone, Akrathi, Haradria, Paleorion, Sami, Olofyxos, Apollonia, Ouranoupolis." Asadar Athos era si renumit, si maret inca de pe atunci. Unele dintre aceste denumiri exista pana si astazi. De exemplu, din Ouranoupolis (Orasul Cerului) se pleaca pentru a ajunge pe teritoriul exclusiv monahal de la Athos.
Exista un anumit nume legat de istoria acestui munte, este numele unui celebru oras considerat candva a fi doar un mit: Troia. Muntele Athos este situat in zona in care Troia isi exercita influenta. Odata cu caderea sa si incheierea razboiului troian (1184 i.d.C), regiuni intregi din apropierea Troiei, pana in Peninsula Halkidiki, unde se afla si Muntele Athos, au fost abandonate de locuitorii acestora si au ramas pustii. Trei orase cu initiativa: Erethria, Halki (in prezent Halkida) si Andros, decid sa ia situatia in propriile maini si sa repopuleze Peninsula Halkidiki, inclusiv "degetul" cu Muntele Athos. Faptele sunt consemnate de Thoukididis IV 109, Stravon X 8 VIII 31 si mai tarziu de Stefanos Bizantinul, Opere, pg. 685.
Cei mai vechi locuitori ai acestor locuri se numeau halkizi si pelasgi (Stravon VII 35).
Exista, de asemenea, marturii a doua evenimente ce au avut loc si care sunt consemnate istoric: in 492 i.d.C, generalul persan Mardon a pornit o campanie de razboi impotriva Atenei si a Eretriei. Inainte de a ajunge acolo insa, si-a lovit flota in stancile de la Nimfeo, unde s-au scufundat 300 de corabii impreuna cu 20.000 de soldati.
In anul 401 i.d.C, 50 de corabii spartane conduse de generalul Epikleas, s-au scufundat izbindu-se de aceleasi stanci de langa Athos (ambele evenimente sunt consemnate de Diodoros Sicilianul-Istorie-XIII 41, 1-3).
In anul 481, se intregeste construirea canalului de la Athos de catre regele Xerxes al persilor. Canalul a fost construit in scopul evitarii repetarii unui nou naufragiu, precum cel din 492 i.d.C. Durata contructiilor a fost de trei ani si faptul este consemnat de Herodot, VII 22 - Stravon, VII 35 - Aililios si Panathinaikos, 120-122 si 126-128.
De asemenea, aflam ca Athos detinea un rol foarte important in Antichitate, fiind dedicat lui Zeus (Dias) (Eschil, Agamemnon, 282). Mai mult chiar, este amintit cu denumirea de "isihios" care inseamna curat, nevinovat, inocent.
Caracterul aceasta este intarit si de Herodot:" In varful sau nu paseau decat zeii in trecerea lor dintr-un taram intr-altul". E poate bine de precizat aici ca mai este numit si azi ca "avathon", adica "necalcatul, virginul". Este foarte posibil ca aceasta denumire sa se fi pastrat de pe atunci, continuitatea limbii elene permitand foarte bine acest lucru.
Atat Herodot, cat si Eschil, au amintit de puterea Muntelui Athos de a profeti schimbari cosmogonice. Mai mult decat atat, Eschil spune clar ca la Athos s-a prevazut caderea Troiei.
Asadar, caracterul religios al acestui munte apare inca din cele mai vechi timpuri.
Toate datele mai sus mentionate sunt cunoscute, cercetate, pastrate chiar, de insisi calugarii de la Sfantul Munte. Si odata ajunsi in acest punct, as vrea sa ne aplecam si asupra acestei teme, si anume a modului in care acestia au privit trecutul acestor locuri si cum s-au comportat fata de acestea. Doresc a-l mentiona neaparat pentru ca desi exemplar, nu este cunoscut aproape deloc.
Inainte de a trece la descrierea acestei atitudini, as vrea sa amintesc, pentru a-mi indeplini datoria, ceea ce este cel mai cunoscut ca simbolism despre ortodoxul Munte Athos.
Exista un mit care caracterizeaza, se afla si este adoptat de calugarii rusi (si EXCLUSIV de acestia, in ciuda faptului ca aceasta versiune este generalizata, ca si cum ar fi adoptat-o toata comunitatea de sihastri de la Athos, fapt inexact), cu mult mai nou decat miturile anterioare din introducere, desigur, care spune ca pe aceste locuri, si-a gasit refugiu Maica Domnului, in calatoria pe care aceasta o intreprindea impreuna cu Ioan Evanghelistul spre Cipru. Se iscase o teribila furtuna si astfel, Maica Domnului a fost nevoita sa astepte limpezirea vremii. In cursul asteptarii sale, in timp ce admira superba natura a locurilor, a auzit un glas din cer care a spus: "Fie ca locul acesta sa fie ales ca o gradina a Paradisului in care sa-si gaseasca salvarea toti cei ce doresc a fi salvati". Precizez ca aici nu se face vreo referire cum ca nu sunt permise femeile sau ca numai barbatii pot cauta salvarea acolo. Cu toate acestea, Muntele Athos a devenit "gradina Maicii Domnului", asa cum mai este numit si pe el nu calca picior de femeie, este interzisa cu desavarsire intrarea femeilor la Athos. Din motive practice, cred ca este de inteles motivul, totusi.
Revenind insa la atitudinea calugarilor de la Athos (inca de la inceput) fata de trecutul acestor locuri, trebuie mentionat ca actualul sau caracter a debutat odata cu sosirea Apostolului Pavel. Sosirea acestuia marcheaza momentul in care putem vorbi deja de continuitatea cu caracter crestin
Primul mentionat ca fiind stabilit aici a fost Sf. Petru Athonitis. Este vorba de un ascet care a trait aici timp de 53 de ani, fara a intalni vreun alt om. Dupa moartea sa, incredibila, totala asceza in care a trait, i-a devenit faimoasa si a constituit un exemplu demn de urmat si pentru alti asceti. Chiar din Palestina au inceput sa soseasca aici calugari refugiati si izgoniti de invazia musulmana de pe plaiurile lor. Astfel se explica unele denumiri palestiniene de la Athos.
Toti acestia au pus bazele vietii monahale ce va sa fie la Athos.
In anul 843 va fi acceptat caracterul exclusiv religios de la Athos si pentru prima oara este mentionat si recunoscut ca "Muntele Sfant". Asadar, recunoasterea sfinteniei acetui munte nu are de-a face cu trecerea Maicii Domnului pe acolo (de altfel, trecerea sa este mentionata numai de calugarii rusi, nu si de tot restul care desi nu neaga, pastreaza o rezerva tacita) dar caracterul de "sfant" se refera la modul de viata al acestor calugari dedicati trup si suflet credintei si rugaciunii.
Desigur, odata ajunsi aici, calugarii au gasit constructii antice deja existente.
Uimitoare, admirabila si niciodata relatata este atitudinea pe care acesti oameni dedicati trup si suflet credintei crestine ortodoxe au adoptat-o fata de aceste vestigii.
As vrea sa citez cateva dintre cele consemnate in scris de unii calugari si stareti:
Theologos de la Manastirea Iviros din Muntele Athos
"Traditia crestina ortodoxa nu respinge si nu are de ce renega deja existenta educatie si cunoastere antica."
Acestea au fost scrise cu referire la uimirea exprimata de cineva cum ca numai la Manastirea Iviris exista 185 de texte referitoare la Antichitate, dintre care 35 sunt lucrari aristotelice.
De asemenea, intrebat despre lucrarile lui Pindar, aflate in aceeasi manastire:
Staretul Vasilios de la Manastirea Iviros din Muntele Athos:
"Demn de mirare nu este cum de se afla Pindar in biblioteca manastirii noastre, dar, tocmai invers, demn de mirare ar fi fost daca nu s-ar fi aflat in aceasta!"
Cu referire la modul in care se purtau calugarii cu vestigiile antice, avem marturia urmatoare:
Calugarul Teoctist de la Manastirea Dohiaris din Muntele Athos:
"Calugarii, si, mai ales calugarii de la Athos sunt mari iubitori de frumos si iubitori ai esteticii si nu numai ca nu arunca orice este frumos,dar aduna si chiar expun spre a fi vazute. Orice piatra sau marmura pare a fi slefuita sau prezinta o oricat de mica incrustare este refolosita in constructie, este pastrata si nu este trimisa in cariera. Asta se face pentru a demonstra ca urmasii cinstesc munca si zelul inantasilor lor. Calugarii aduna nepreferential, orice s-a salvat din civilizatia strabunilor nostri antici. Au grija de acestea, le intretin si le pastreaza ca pe sfintele moaste ale natiei noastre, radacina si samanta..."
Toate acestea sunt adevarate, toate elementele pastrate din antichitate au fost refolosite in constructii si expuse vederii.
In Manastirea Dohiarios exista o pictura murala din anul 1568 care reprezinta patru calugari carand comori dintr-un loc arheologic aflat in ruine, cu o singura coloana ramasa in picioare.
Tot aici, o alta pictura murala ii reprezinta pe Alexandru cel Mare, pe Imparatul roman Augustus, pe Nabuccodonossor, pe regele persan Mideea Midas, toti patru pe tronul imperial. (pictura tot din 1568).
In aceeasi manastire, se regaseste pictat zodiacul, in cercul stelar, precum si, in mod uluitor, regasim integral pictati pe Pitagora, Socrate, Homer, Aristotel, Sybill, Platon, Plutarh etc.
Bucati intregi de fresce, socluri de statui, statui, busturi, coloane de marmura, epigrafes au fost refolosite la construirea lacaselor de cult bizantine sau post-bizantine.
Sarcofagele au fost transformate in recipiente de pastrat uleiul sfant, fresce impodobesc cu cinste intrarile, ferestrele, culoarele. Una dintre coloanele de decoratiune este incrustata ca apartinand regelui Cassandros (Manastirea Dohiaris).
De asemenea, toate chiliile Manastirii Iviros sunt sustinute de coloane in ritm ionic si doric!!!
Influentele antice, venerate si pastrate cu respect, nu se limiteaza numai la existenta tuturor acestor elemente de arta pastrate si revalorificate in constructii dar se regasesc si in spiritualitatea acestor oameni (minti deschise, nelimitate, fara frica de a cunoaste desi raman fidele propriei credinte). De asemenea, unele ustensile folosite zilnic provin din Antichitate: storcatorul de struguri, ceasurile hidraulice, instrumentele caracteristice pentru pictura si scris, ustensile de lucru, obiecte de cult antice, tehnici de impodobire si decorare, de lucrari in ghips etc.
Desigur, toate acestea ne sunt noua foarte straine si cu mirare descopera cineva aceasta atitudine a acestor oameni dedicati mai mult decat oricare altii credintei crestine. Asadar cei mai devotati dintre crestini se poarta cu respect fata de o alta cultura a carei valoare o recunosc si o cinstesc, cauta sa afle cat mai multe lucruri despre aceasta si nu resping maretia unei de neegalat si de netagaduit culturi, a culturii antice.
Ei sunt un exemplu de oameni luminati, destupati care nu au nevoie sa "ucida" pe altii pentru a-si consolida maretia.
In final, adaug ca toate informatiile prezentate aici sunt recunoscute si consemnate de chiar comunitatea monahala de la Muntele Athos.
6. "" Maretul Athos este un munte inalt si renumit, in mijlocul naturii, locuit de oameni in orasele: Dion, Thyssos, Kleone, Akrathi, Haradria, Paleorion, Sami, Olofyxos, Apollonia, Ouranoupolis."
RăspundețiȘtergereHm! Chiar si pt acea perioada - ZECE orase pe 332,5 Kmp, adica (spre ex) pe ~ 43 Km x 8 Km, asa cum pare sa fie cazul acolo? IN MEDIE 33 Kmp per oras (~ 8 Km x 4 Km) - INCLUSIV suprafata agricola aferenta? Nu erau cam "indesate", cam apropiate orasele? Poate n-o fi vorba despre o aceeasi definire a fruntariilor zonei la Herodot si in... "statul" modern, deci o fi fost o suprafata mai mare...
7. "...regiuni intregi din apropierea Troiei, pana in Peninsula Halkidiki, unde se afla si Muntele Athos..."
Tin eu minte gresit ca Troia era situata pe actualul teritoriu asiatic al Turciei, chiar langa intrarea in stramtoare? Daca memoria nu ma inseala, ar fi cam mare distanta pt a se numi "in apropierea", mai bine ramanem la "de sub influenta"...
8. "...sosirea Apostolului Pavel [...] marcheaza momentul in care putem vorbi deja de continuitatea cu caracter crestin ortodox..."
Asta cred ca este prima oara cand citesc faptul ca Apostolul Pavel ar fi avand - in cadrul caracterului crestin - anume caracter ORTODOX; pana acum stiam ca pe vremea sa era doar crestin, "marea schisma" survenind "nitel" mai tarziu. (Eventual "caracter crestin, ulterior devenit ortodox".)
9. "...o alta pictura murala ii reprezinta pe Alexandru cel Mare, pe Imparatul roman Augustus, pe Nabuccodonossor, pe regele persan Mideea, toti trei pe tronul imperial..."
a). CARE trei dintre cei patru mentionati?
b). Tin eu minte gresit ca respectivul rege persan s-ar fi numit Midas (Medeea fiind un personaj care DE ALTA LEGENDA "tine")? Sau este vorba despre un alt rege - sau de alta denumire (eventual cea "neaosa") a aceluiasi rege?
10. "...toate chiliile Manastirii Iviros sunt sustinute de coloane in ritm ionic si doric!!!"
"In RITM...", nu "in STIL..."?
11. "...unele ustensile folosite zilnic provin din Antichitate..."
Nu s-au uzat tot folosindu-le zilnic din antichitate si pana acum? (Poate "sunt identice celor folosite in antichitate"?)
Off-topic (din nou): Cu recunostinta pt informatiile stiintifice obtinute din articol, si cu scuze pt ca mi-am permis "din prima" sa ma manifest atat de critic.
In nici un caz nu ma supar, chiar va multumesc si apreciez astfel de comentarii.
RăspundețiȘtergereLa 6. Cred ca cel mai simplu este sa verificati si dvs. sursa si sa vedeti ca or fi ele 10, sunt mici, este drept, dar nu pot spune decat ca...totusi, existau.
La 7. Rog verificati informatia, indiferent de cum "pare".
La 8. Am scris "ortodox" pentru ca, daca vreti, renumele acestui munte are de-a face cu ortodoxia si nu cu crestinismul (oricum, aici se poate isca o lunga dezbatere si despre perioada precrestina a locului cu semnele paganice, cu Artemis care prinde "contur" de Maica Domnului si care si ea apare in picturi, cu Orfeu confundat si identificat apoi cu Dionisos sau Osiris si prezentat ca rastignit pe cruce). Oricum, vedeti si dvs., am sarit peste perioada de pana la schisma cu Bizantul, cruciadele si atacurile barbare, tot asa cum am sarit peste perioada otomana desi acestea sunt cele mai importante in ceea ce priveste caracterul ortodox de la Athos. Oricum, m-am exprimat gresit din moment ce v-am produs nelamuriri.
La 9. Aveti perfecta dreptate la ambele puncte a) si b) si mi-am identificat greselile eu insami. Mea culpa fara rezerve. (Nu stiam cum se spune Midas in romana, voi incerca sa introduc o erata cumva, nu stiu daca se poate.
la 10. Am sa verific daca nu se foloseste termenul de "ritm" in romana. Oricum, sunt obisnuita sa folosesc si "ritm" si "stil", ritmul fiind mai nedefinit, amintind doar de stil dar nerespectandu-l in totalitate.
la 11. ...si totusi, se folosesc unele obiecte de cult sau ceasuri antice.
Va multumesc cu sinceritate pentru timpul acordat si scopul meu este sa nu mai comit astfel de greseli in exprimare sau confuzii in denumiri ...sau orice nedorit. Cat despre "din prima", suna bine. Astept cu placere un "din a doua" !
* schisma cu papalitatea si care priveste Bizantul, cruciadele, atacurile barbare, camatarii evrei etc.
RăspundețiȘtergereHristos a inviat! Am primit toate noile dvs. precizari prin e-mail, nu stiu de ce ele nu apar si aici, postate, chiar imi pare rau, este perfect valabil ceea ce spuneti indiferent daca asta inseamna sa realizez eu cate greseli am comis.
RăspundețiȘtergereSi - IN SFARSIT - ultima parte a comentariului meu - cea centrala (indiferent daca apare sau nu pe blog):
RăspundețiȘtergere3. "...Athos [...] in prezent este un stat autonom si exclusiv monahal..."
Partea cu exclusiv monahal o inteleg, si nu mi-e greu sa accept nici autonomia regionala (ea exista - din cate stiu eu - pana si in evul mediu, desi se gasea sub stapanirea otomana), da' STAT??? Informatia este certa?
Are steag si imn? Are stema? Are reprezentante diplomatice si consulare in celelalte state ale lumii? (Sau - asa cum am inteles ca a procedat Vaticanul, care a imputernicit pt reprezentarea SI a sa reprezentantele diplomatice si consulare ale statului italian - a imputernicit SI ATHOS spre reprezentare SI a sa reprezentantele diplomatice si consulare ale altui stat - probabil ale celui elen?) A fost recunoscut ca atare de alte state ale lumii?
("...dispune de capitala (Karyes)..." - "capitale" (resedinte) au si judetele noastre, si nu sunt state.)
4. "Vorbesc de perioada in care Muntele Athos exista, desigur, dar nu devenise inca ceea ce este acum."
Presupun ca este vorba despre existenta "Muntelui Athos" - ca... institutie, ca... alcatuire socio-politico-spiritualo-economica, nu ca formatiune... geologica, orografica. Daca ACESTA este cazul, poate ca niste ghilimele care sa incadreze numele pt a indica acest lucru nu ar fi stricat...
5. "...voi incepe de acolo de unde pentru prima oara numele sau a fost pomenit..."
Probabil ca ar fi fost oportuna o completare de genul "...in scris, dupa stiinta mea...". (Altfel - stiu si eu daca inainte de momentul de la care incepe prezentarea din articol acel nume CHIAR n-o fi fost "pomenit"? Oare sa fi fost numele nascocit pe loc, la prima scriere a sa? Si oare CHIAR SI NUMAI IN SCRIS - e SIGUR ca n-a mai fost mentionat anterior, in surse necunoscute autorului blogului?)
Din nou off-topic: Replici la raspunsurile dumitale urmeaza dupa inca un comentariu din partea dumitale (oricat de scurt), astfel incat sa stiu (intrucat pe blog constat ca nu apar comentariile) ca nu trimit "in gol".
Publicat de către VictorCh pe BOO-Irs la 28 aprilie 2011, 17:22
Daca nu ne ajuta Blogger, ne ajutam singuri, am postat eu comentariile dvs.
RăspundețiȘtergereExplicand, continui:
La 3. Cum zicem despre Alabama, de ex, ca e un stat al Statelor Unite? Sau Illinois? Ei bine, asa este si Muntele Athos. In limba greaca, denumirea sa exacta este:"Statul Autonom Monahal Sfantul Athos" (exact asa). Desigur ca are autonomie, asta nici nu se discuta. Consultand Wikipedia in limba romana, vad ca este numit:"Unitatea teritoriala autonoma Muntele Athos". Am sa va spun ca redarea in limba romana este gresita, chiar nu vad cum si de ce nu este trecut caracterul de "monahal".
La 4. mi se pare ca despicam putin firul in 4.
La 5. Vedeti dvs, insasi Odissea, fusese pomenita si repomenita de nenumarate ori, de un soi de menestreli (aidoni se numeau, mai precis). Acestia erau artisti si arta lor privea redarea pe cale orala de povestiri, mituri sau povesti. Si asta cu mult inainte de a o CONSEMNA Homer. Ca sa zic asa, Homer a consemnat-o, da, in scris. Dar ea exista de cand hehehe ...nici nu poate fi stabilit! La fel se petrece si cu mitologia. Si,daca nu gresesc, pomenirea poate fi atat orala cat si scrisa. Eu asa stiu.
...aici comentariile 1. si 2. apartinand dlui. VictorCh...adaug ceea ce nu s-a afisat pentru a avea toate punctele semnalate, asa cum se cuvine.
RăspundețiȘtergereOff-topic:
1. HRISTOS A-'NVIAT!
2. Comentez pt prima oara pe acest blog (pe care am ajuns urmand linkul de pe http://miscellaneous11.wordpress.com/2011/04/27/sculpturi-ingenioase/ ) - bine v-am gasit, spor si succes in continuare!
3. INCREDIBILA densitatea informatiilor din articolele de pe acest blog! Deocamdata n-am citit decat acest articol si urmatorul (in ordine cronologica) - cel cu sculpturile - da' deja "m-am indragostit" de blog. Pacat (dpdv al meu propriu si personal :D ) ca n-am mai mult timp si energie disponibile pt a putea urmari cat-de-cat cu regularitate SI acest blog. (Dealtfel blogul nici nu ofera DECAT la comentarii abonarea prin e-mail, singura metoda de abonare pe care o folosesc, atat pt articole cat si pt comentarii.)
IARASI trebuie sa fragmentez comentariul!
RăspundețiȘtergereIN SFARSIT si cateva replici la raspunsurile dumitale!
Intai off-topic:
1. (In gluma) Sper ca pseudonimul adoptat nu indica faptul ca ai apartine de fiscul SUA (IRS = Internal Revenue Service)! :P :D
2. Initial nu fusesem atent si iti "atribuisem" dumitale (mental) profilul autorului blogului http://lanoiinardeal.blogspot.com/ (din blogroll-ul dumitale) si intentionasem sa-ti raspund ca iti sunt "concetatean": si eu sunt timisorean (n. 1952). ACUM am constatat ca "esti din" Atena, Grecia. (Acolo ai... CE? Domiciliu? Resedinta?)* (Asta explica nesiguranta dumitale in privinta formei corecte / utilizarii / semnificatiei cuvintelor romanesti, insa trezeste ALTA nelamurire: CUM de TOTUSI scrii romaneste nu doar bine, ci si atat de incantator de corect, spre deosebire (din pacate) de marea majoritate a internautilor din Romania de care stiu eu?)
*Cam prea sumare informatiile despre dumneata insati continute in auto-descrierea de la "Profil Blogger", si NICI pe blog nu ai rubrica de profil!)
On-topic:
"Rog verificati..."
Din pacate, desi sunt batran, sunt "inocent" (citeste "necunoscator" :( ) in operare PC si navigare "pe net" - cautarea pe net imi da dureri de cap de dificila ce mi se pare: se pare ca mintea mea nu poate sa conceapa, sa inteleaga si sa retina CAT de simplu e totul, mereu cauta modalitati mai... "intortocheate" de cautare, care - bineinteles - nu reusesc; si "refuza" sa se "invete minte" - nu reusesc sa ma "dresez" sa gandesc simplu; cand vine cate cineva mai tanar (de obicei de varsta copilariei sau abia trecut de aceasta) si vad cat de usor (simplu si logic) reuseste ca (la solicitarea mea) sa-mi gaseasca pe net in cateva secunde - cel mult minute - cate ceva ce eu nu reusisem sa gasesc (complicandu-ma inutil) in ORE de incercari, ma apuca disperarea.
In consecinta, nu prea caut (si nu prea verific) pe net (altfel decat prin linkuri) DECAT ceea ce INTR-ADEVAR ma intereseaza si ma "preseaza".
"...renumele acestui munte are de-a face cu ortodoxia si nu cu crestinismul..."
ATENTIE la exprimare: asta este prima oara cand aflu ca ortodoxia (cea religioasa, nu - spre ex - "o abordare "ortodoxa" (sau - din contra - "NEortodoxa") a tehnicii de lucru") poate fi discutata in alt context decat al crestinismului - mai precis, intr-un context non-crestin...
(Eventual "are de-a face mai putin cu crestinismul in general si mai mult anume cu ortodoxia".)
"...schisma cu Bizantul, cruciadele si atacurile barbare [...] perioada otomana [...] sunt cele mai importante in ceea ce priveste caracterul ortodox de la Athos."
Eu ma pricep putin la religie (mai mult o suma mai mare de informatii disparate decat cunostinte cat-de-cat sistematice), dar - din cate stiu eu - definitorie pt ortodoxie este Marea Schisma, si ulterior conciliile. (Asta nu inseamna ca in opinia mea celelalte elemente mentionate ar fi fost neimportante, ci doar ca nu erau definitorii pt caracterul ORTODOX.) Cat despre "schisma cu Bizantul"* - habar n-avusesem sa fi existat vreo schisma a institutiei Muntele Athos cu Bizantul, iar daca e vorba de Marea Schisma, din cate stiu eu atunci a avut loc schisma Bizantului cu (de) Roma, nu invers - ar fi ciudat sa spui ca vechea "ramura" (din vechiul "sediu") s-a desprins de noua ramura din noul "sediu"...)
*Pardon, vazusem ulterior ca te-ai corectat.
(Nu stiu NIMIC despre rolul jucat de "camatarii evrei" in... CE? In schisma? In istoria ortodoxiei? In definirea ortodoxiei ca diferita de catolicism?)
Astept un comentariu de raspuns pt a expedia si restul comentariului.
@ VictorCh
RăspundețiȘtergereIrs este forma familiara a numelui meu. Cum ar fi "Vic" pentru dvs.
Blogul meu poate fi gasit la aceasta adresa http://boo-irs.blogspot.com/ .
Pe tipul din Ardeal nu il cunosc absolut deloc si nici nu am discutat online sau offline cu el. Desi inconsecvent in postari, imi place foarte mult maniera in care scrie.
Locuiesc in Atena de mica. Efectiv, aici traiesc, parintii mei fiind emigranti de f mult timp. Faptul ca scriu si ma exprim bine in limba romana are de-a face cu ceva munca, ceva interes si ceva memorie. Plus cateva bobarnace de la tata de cand ma stiu si ajutorul a doi prieteni buni: un ardelean si o banateanca (fata de pe blogul careia ati ajuns aici). Poate va va amuza dar daca as putea, as vorbi ardeleneste. Pentru asta insa, am nevoie de exercitiu si sa "aud".
Despre mine personal nu am de ce sa scriu si nici nu o pot face. Nu cred ca am o imagine intregita sau foarte clara despre propria mea persoana si nici nu ma prea stradui sa fiu intr-un fel sau altul. Mi se pare irelevant sa dau informatii despre mine poate si pentru ca eu insami "receptionez" oamenii dincolo de scoli, categorie sociala, varsta, nationalitate etc. In chiar prima mea postare, am incercat sa explic acest lucru.
Ma bucur ca ati vazut corectura la faza cu "schisma cu Bizantul".
Dle VictorCh, camatarii evrei aproape ca ajunsesera sa puna mana pe Athos. Adica aproape ca au reusit sa faca ceea ce nici barbarii, nici otomanii, nici cruciatii si nici Papa nu a reusit: mai aveau putin si luau totul.
Ma vad nevoita sa fac si un al doilea articol despre Muntele Athos, in care sa mentionez toate aceste lucruri. Nu este un truc pentru a tine lumea in tensiune -desi, desigur, imi place ca se intretine interesul- dar sunt multe informatii inlantuite. Voi incerca doar sa fie mai clar si sa nu gresesc deloc.